Finne toppunktet

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
Post Reply
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Finne toppunktet

Post by Torbo2 »

Fintuning:
Kanksje enkelte kan ha behov for dette her inne? Vet om minst en som har problemet....
En svenske på Gotland kunne ikke finne toppunktet på sin PV. Trolig var svinghjulet satt tilfeldig på.
Jeg tenkte at man kan bruke en tennplugg med lang gjengelengde og sette inn mens stemplet var et stykke unna toppen.
Så skru motoren manuelt fram til det butta og så sette et svakt merke på svinghjulet. Deretter rotere motoren motsatt vei til det butta og sette et nytt svakt merke.
Toppunktet vil derved befinne seg midt i mellom, hvor man kan sette et tjøremerke 0-punktet. Så kan man måle avstanden mellom de gamle merkene på svinghjulet, som befinner seg på et ller annet sted, for så å merke nye 5 og 10 grader fortenning som originalt.
Det kan hende at man må sveise på en liten stuss på tennpluggen om den ikke treffer stemplet, men det er bare å prøve. Har ikke hørt noen fra svensken, men han er visst på ferie. men det bør fungere.

Dette er jo metoden for å sette opp en trimkam for å treffe eksakt, da de originale tenningsmerkene ikke alltid stemmer, speseilt på B18 og B20, hvor merkeen er på reimhjulet. På samme måte kan man sjekke om kammen er riktig slipt eller for å tilpasse kile for å oppnå de egenskapene man vil ha ut av motoren.
I mange tilfelle kan man optimaliere tenningen til mer effekt og bedre gange ved å få nøyaktig viten om merkingen stemmer. Og i praksis kan det se ut til at F.eks. B16-motorene går mye bedre med 10 kontra 6 graders fortenning. Også på grunn av dagens sløve bensin med høyere oktantall enn man hadde før i tiden.

Om topplokket er av kan man ta en flattjernbit og sru fast ved hjelp at to topplokksbolter med en gjenget bolt på midten og skru litt nedi sylinderen, for så å sveive veiva fram og tilbake for å finne ensakt 0 -toppunktet. Dette er en mer kjent metode enn tennpluggtrikset, men begge deler bør fngere.

Om noen skal eksperimentere mer lettvint, kan man skru tennpluggen med lange gjenger gradvis utover til stemplet akkurat tøtsjer tennpluggen, men dette er ikke like nøyaktig som å ha tennpluggen fast i hullet.

Jeg skal snakke med ham etter ferien for å høre hvordan det går.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Finne toppunktet

Post by Torbo2 »

OBS: Hullet i kløtsj-/svinghjulshutet må tettes med en stor vaskeklut før motorvask, da kløtsjen ikke har godt av motorrens og oljerester som fyker rundt ved motorvask! Kom på det i samme forbindelse som rådene over...
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Finne toppunktet

Post by 445 »

Hlyshaugs svinghjul ligger løst på mitt verksted. Kan det være nyttig å telle antall tenner fra toppunkt til de andre markeringene?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Finne toppunktet

Post by Torbo2 »

Det kan jo hende det er smart å telle tenner og omsette det til grader for ommerking f.eks. Men det viktigste er å finne 0-punktet, da man ikke vet hvor merket er havnet, men vet man det, kan man regne det ut. Sprømålet er hva som er enklest?
Det nevnt over er helt nøyaktig.

Om vil man sette merker på reimhjulet i stedet, kan man bruke samme metode.

Og henter man ned en gradeskive fra nett skrive ut og limer på en papplate, og klippe rundt, kan man telle grader eneltvis om man skulle ha behov.
Gradeskiver i plast og metall er også å få kjøpt, men de er gratis på nett...
Denne f.eks.:
Image
Post Reply