Ulyd i motor

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Ulyd i motor

Post by 445 »

Rodtwitt444 wrote:Torsdag er fint, men jeg har kun sameiets noe dunkelt opplyste fellesgarasje å tilby. Noen høyere?
Du kan veldig gjerne komme til meg. Jeg kan ta en sjokkrydding på verkstedet, og der har både du, Reodor og Torbo vært før. Hjertelig velkommen! Hvor tidlig kan vi starte? Jeg er hjemme ved 16-tiden.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Rodtwitt444
Posts: 140
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

Re: Ulyd i motor

Post by Rodtwitt444 »

445 wrote:Du kan veldig gjerne komme til meg. Jeg kan ta en sjokkrydding på verkstedet, og der har både du, Reodor og Torbo vært før. Hjertelig velkommen! Hvor tidlig kan vi starte? Jeg er hjemme ved 16-tiden.
Jeg stiller :) Kan være der på samme tid.
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Ulyd i motor

Post by hlyshaug »

Og sluttresultatet blir en velfungerende motor, kombinert med en interessant og gjennomillustrert artikkel om ventiljustering i PV-magazinet?
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Ulyd i motor

Post by Torbo2 »

En toppdelksepakning bør skaffes til veie Rodtwitt444. I verste fall kan du kansje få lånt en?
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Ulyd i motor

Post by hlyshaug »

Jeg har en, som ligger hos 445. Den lånes velvillig ut, mot nyanskaffelse.
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
User avatar
Rodtwitt444
Posts: 140
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

Re: Ulyd i motor

Post by Rodtwitt444 »

Jørgenrud to the rescue.... Har bestilt en, hvis den ikke kommer fram i tide låner jeg gjerne din, hlyshaug.
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
User avatar
Rodtwitt444
Posts: 140
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

Re: Ulyd i motor

Post by Rodtwitt444 »

Takk til alle deltakere for en lærerik kveld i går; desverre fikk vi ikke noen løsning på ulyden, men fikk justert ventiler, byttet oljefilter og satt inn riktig viftereim. Som prikk over i'en "klådde" Reodor litt på forgasseren, slik at tomgangen nå er mer silkemyk enn noen gang tidligere!

Fullt resymé følger etter all sannsynlighet i PV-magazinet
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Ulyd i motor

Post by 445 »

Rodtwitt444 wrote:Takk til alle deltakere for en lærerik kveld i går; desverre fikk vi ikke noen løsning på ulyden...
Tja, jeg synes i alle fall at vi bragte litt lys over problemet.
Da oljefilteret ble tatt av så fant vi at den blikkplaten som skal være mellom motor og oljefilter mangler.
I tillegg var sylinderen som skal sitte inne i filteret borte, kun fjæra var igjen.

Etter at du hadde reist i går, så ryddet jeg på verkstedet.
Fikk da mulighet til å se nærmere på det utskiftede oljefilteret med tilhørende olje som sto igjen på benken.
Oljen som hadde rent ut av oljefilteret så ikke spesielt bra ut.

Dette bildet viser hva jeg så:
IMG_1106.JPG
Fra bunnpanneoperasjonen på hlyshaugs gamle motor har jeg fått lære meg at slikt grått grums er lagermetall.
Troligvis er dette et godt nok svar på dine ulyder.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Ulyd i motor

Post by Torbo2 »

Greit å få eliminert noen feilkilder i det minste. Samtidig ble det gjort noen funn som var greit å få utbedret, som løs vifte, løs gassoverføring, byttet virftereim, sjekket ventilene og finne ut av en rar lyd som oppstod ettet stopp av motoren. + feil med oljefiltret.
Her klådde vi oss i hodet, og sjekket at starteren ikke hang med. Men etter å ha sjekket ulyden med kløsjen inne, var lyden borte. Ergo så var det hjul og medbringerhylser e.l. som snurra? Sikkert helt ufarlige greier...

Men den egentilige ulyden ligger nok dybden, da den oppstod helst ved delbelastning av motoren, eller i overgangen til gasspådrag. Det minner om veivlagre. Tør ikke vedde på det, da feriepengene er brukt opp, men det vil tiden vise. Vi tenkte å ta ut bunnpluggen for å sjekke om det var "gårmasse/-metall" på den, men da det var blitt foretatt oljeskift for kort tid siden fant vi det unødvendig.
Reodor tok en titt på oljefiltret og der manglet blikkplaten mot blokka og en brikke inni oljefilteret som antydet at oljefiltret ikke hadde særlig effekt!
Totalt sett ble det verdifulle erfaringer som vi alle kan ta med videre og deles her...

På toppen av det hele fikk jeg beskjed om at det var noe "gråmasse" (lagermetall/babbitt) i karet hvor oljefiltret lå, da 445 ryddet opp etter oss rotegutta... Aha, det var en oppdaglese som forsterker mistanken om veivlagre +ramemlagre, som også følger med på kjøpet..
Mer om dette i PV-magasinet..
Så håper jeg at ikke eieren er for irritert over alle bemerkningene!
User avatar
Rodtwitt444
Posts: 140
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

Re: Ulyd i motor

Post by Rodtwitt444 »

Torbo2 wrote:Så håper jeg at ikke eieren er for irritert over alle bemerkningene!
Overhodet ikke! Bare bra å få pillet av alle sånne småfeil, spesielt dersom de som kan utvikle seg til større feil.
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Ulyd i motor

Post by Torbo2 »

Jo jeg regnet med det, det er jo alltid greit å ta småting man ser i samme slengen...
Post Reply