Ulyd i motor
- Rodtwitt444
- Posts: 140
- Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
- Location: Ski
Ulyd i motor
Hei!
Har i hele år hatt en klaprelyd i motoren ved høyt turtall (50 km/t + i 3. gir) med litt gasspådrag. Har lenge trodd det var ventiljustering som måtte til, men i det siste virker lyden å ha blitt "hardere". Det er nå såpass ille at jeg vurderer tidlig slutt på sesongen, i påvente av at garasjen er ferdig bygget.
Justering av tenning? Rådebank (skrekk og gru)? Har forsøkt å gjøre et opptak, men i en så gammel bil er det så mye annen støy at lyden ikke er så enkel å få fatt på. Lyden blir mer eller mindre borte når jeg slipper gassen eller gir fullt pådrag.
http://youtu.be/HbGNdaScwFw
Har i hele år hatt en klaprelyd i motoren ved høyt turtall (50 km/t + i 3. gir) med litt gasspådrag. Har lenge trodd det var ventiljustering som måtte til, men i det siste virker lyden å ha blitt "hardere". Det er nå såpass ille at jeg vurderer tidlig slutt på sesongen, i påvente av at garasjen er ferdig bygget.
Justering av tenning? Rådebank (skrekk og gru)? Har forsøkt å gjøre et opptak, men i en så gammel bil er det så mye annen støy at lyden ikke er så enkel å få fatt på. Lyden blir mer eller mindre borte når jeg slipper gassen eller gir fullt pådrag.
http://youtu.be/HbGNdaScwFw
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Re: Ulyd i motor
Ja, den var ikke så lett å skille fra andre lyder, men...
Kunne du gjort samme øvelsen med kameraet i motorrommet og gasset litt opp og ned...?
Hvordan er oljetrykket? Du har vel måler i denne?
Regner med at det er ok?
Tenningsbank er hardere og hvassere og kun ved hard belastning på høyt gir, helst...
Dessuten pleier den ikek utvikle seg i negativ retning uten å røre noe i tenningen.
Tenningen blir halst lavere (mindre problem) ved slitasje på stiftene o.a.
Kan en ventil ha hengt seg opp? sjelden
Røket ventilfjær? svært sjelden
Slitt kam/ventilløfter? - neppe, da den lyden ikke er avhengig av belastning.
Rådebank oppstår gjerne ved delbelastning, så neppe det heller...
Men om lagrene er "gjennomslitt", kan bli lyden bli ille ved belastning.
Skjørtebank? neppe, da det utvilker seg over lang tid.
men en sprekk i stempel kan medføre rakling både med og uten belastning
Det var noen tanker rundt dette...
Kunne du gjort samme øvelsen med kameraet i motorrommet og gasset litt opp og ned...?
Hvordan er oljetrykket? Du har vel måler i denne?
Regner med at det er ok?
Tenningsbank er hardere og hvassere og kun ved hard belastning på høyt gir, helst...
Dessuten pleier den ikek utvikle seg i negativ retning uten å røre noe i tenningen.
Tenningen blir halst lavere (mindre problem) ved slitasje på stiftene o.a.
Kan en ventil ha hengt seg opp? sjelden
Røket ventilfjær? svært sjelden
Slitt kam/ventilløfter? - neppe, da den lyden ikke er avhengig av belastning.
Rådebank oppstår gjerne ved delbelastning, så neppe det heller...
Men om lagrene er "gjennomslitt", kan bli lyden bli ille ved belastning.
Skjørtebank? neppe, da det utvilker seg over lang tid.
men en sprekk i stempel kan medføre rakling både med og uten belastning
Det var noen tanker rundt dette...
Last edited by Torbo2 on Tue 12 Jun 2012 22:44, edited 1 time in total.
Re: Ulyd i motor
Sjekk også om du finner løse ting nedi motorrommet, som løs dynamo. manifold. vifte (sprekk) den kan subbe i radiatoren.
Motorfeste røket? Bend med et rør eller spett.
Eksosanlegget, framre del løs e.l.
Manifoldpakning?
Pakning mellom manifold og framre eksosrør.. mest trolig?
Motorfeste røket? Bend med et rør eller spett.
Eksosanlegget, framre del løs e.l.
Manifoldpakning?
Pakning mellom manifold og framre eksosrør.. mest trolig?
Re: Ulyd i motor
Kom klaprelyden før eller etter eksosanleggskiftet?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
- Rodtwitt444
- Posts: 140
- Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
- Location: Ski
Re: Ulyd i motor
Ja, jeg mener den var der også før vi skiftet eksosanlegg. Kan riktig nok ikke huske den fra i fjor.445 wrote:Kom klaprelyden før eller etter eksosanleggskiftet?
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
- Rodtwitt444
- Posts: 140
- Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
- Location: Ski
Re: Ulyd i motor
Du kan skimte oljetrykksmåleren på filmen. Den står på ca 1/3 opp på skalaen. (Husker ikke tallene i farten, er det 3 kg/cm3 "halvveis" og 6 på maks?).Torbo2 wrote:Hvordan er oljetrykket? Du har vel måler i denne?
Regner med at det er ok?
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Re: Ulyd i motor
Klarer du å høre om klaprelyden varierer med turtallet, dvs at den kommer fra motoren?Rodtwitt444 wrote:Har i hele år hatt en klaprelyd i motoren ved høyt turtall (50 km/t + i 3. gir) med litt gasspådrag.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
- Rodtwitt444
- Posts: 140
- Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
- Location: Ski
Re: Ulyd i motor
Ulyden er turtallsavhengig ja. Skal se om jeg greier å gjøre et nytt opptak med mindre bakgrunnsstøy.445 wrote: Klarer du å høre om klaprelyden varierer med turtallet, dvs at den kommer fra motoren?
Lurer på om oljetrykk kan være noe av forklaringen. Trykket faller som tidligere nevnt når motoren blir varm, og det er også da ulyden opptrer. Så i tråden om hlyshaug's oljetrykksproblemer at normalt oljetrykk skal ligge mellom 2,5 og 3,5 kg/cm2 i 50 km/h i 3. gir. Min ligger sjelden over 2. Motorolje er det nok av, ble byttet i våres, mener det var Castrol Classic som ble benyttet (satte bort jobben).
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Re: Ulyd i motor
Et særtrekk med mitt (ja, bilens, da) oljetrykkproblem, er at trykket er normalt frem til motoren blir skikkelig gjennomvarm, da faller det til 1,5 eller sådär. Det ble noe bedre da oljepumpen ble skiftet i fjor høst, men fortsatt ikke som det skal. Ved samme anledningen ble det fastslått slitte lagre.
Hvordan er oljetrykket ditt ved kald motor?
Hvordan er oljetrykket ditt ved kald motor?
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Re: Ulyd i motor
Var ulyden der før motoroljebyttet?Rodtwitt444 wrote:Motorolje er det nok av, ble byttet i våres, mener det var Castrol Classic som ble benyttet (satte bort jobben).
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
- Rodtwitt444
- Posts: 140
- Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
- Location: Ski
Re: Ulyd i motor
Nei, det mener jeg den ikke var. Ble byttet i fjor høst, lyden dukket opp i våres.445 wrote:Var ulyden der før motoroljebyttet?
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
- Rodtwitt444
- Posts: 140
- Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
- Location: Ski
Re: Ulyd i motor
Høres kjent ut Jeg ligger også på 3 med kald motor, ramler ned mot 1,5-2 når motoren blir varm. Ble stående i kø her for en ukes tid siden i sommervarmen, da var jeg helt nede under 1 på tomgang.hlyshaug wrote:Et særtrekk med mitt (ja, bilens, da) oljetrykkproblem, er at trykket er normalt frem til motoren blir skikkelig gjennomvarm, da faller det til 1,5 eller sådär.
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Re: Ulyd i motor
Da er vi to med samme problem. Reodor57 har tipset meg om at det kan være lekkasje i vippearmsbryggen, og har anbefalt å kjøre motoren uten toppdeksel både kald og varm for å se om oljestrømmen forandrer seg. Har dog ikke prøvd det i praksis - ennå, og nå er jeg jo igang med å bygge opp ny motor.Rodtwitt444 wrote:Høres kjent ut Jeg ligger også på 3 med kald motor, ramler ned mot 1,5-2 når motoren blir varm. Ble stående i kø her for en ukes tid siden i sommervarmen, da var jeg helt nede under 1 på tomgang.
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
- Rodtwitt444
- Posts: 140
- Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
- Location: Ski
Re: Ulyd i motor
Testkjøring Lutvann -> Tveita senter -> Lutvann, deretter en liten rundtur på ca 5 minutter nå nettopp.
Oljetrykket holdt seg på 3 kg/cm3 mesteparten av veien. Motoren nådde normal driftstemperatur på vei fra Tveita til Lutvann. Først på "omveien" på vei til garasjen falt oljetrykket til 2 kg/cm2. Alle oljetrykksmålingene er avlest ved ca 50 km/t i 3. gir.
http://www.youtube.com/watch?v=NfoZaH7q ... e=youtu.be
Følgende filmklipp er filmet før bilen ble parkert i garasjen igjen. Igjen synes jeg ulyden på filmen er langt vanskeligere å høre enn i virkeligheten - for meg som stod med hodet oppi motoren hørtes den til tider ut som en dieselmotor når jeg gav gass.
-
Oljetrykket holdt seg på 3 kg/cm3 mesteparten av veien. Motoren nådde normal driftstemperatur på vei fra Tveita til Lutvann. Først på "omveien" på vei til garasjen falt oljetrykket til 2 kg/cm2. Alle oljetrykksmålingene er avlest ved ca 50 km/t i 3. gir.
http://www.youtube.com/watch?v=NfoZaH7q ... e=youtu.be
Følgende filmklipp er filmet før bilen ble parkert i garasjen igjen. Igjen synes jeg ulyden på filmen er langt vanskeligere å høre enn i virkeligheten - for meg som stod med hodet oppi motoren hørtes den til tider ut som en dieselmotor når jeg gav gass.
-
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Re: Ulyd i motor
Den var ikke så lett å lokalisere, men så lenge du har ljetrykk over 1 kg/cm2 så kan det ikke bli noen skade, om du ikke stresser motoren for mye?
Tor jeg...
Mange motorer har 0,5 kg skal helst har over to på tomgang. Pv-en "min" har 3, men den er "ny innvendig".
jeg ville nok ha sjekket under toppdekslet med motoren i gang?
Det kan være både ventiler som henger og slitte vippearmer?
Jeg kan ikke tenke meg at lagrene er utslitt? Da lyden på filmen var hard men ikke dyp nok...
Men virkeligheten er kanskje annerledes? hva klarer kameraet mikrofon å oppfatte?
Tor jeg...
Mange motorer har 0,5 kg skal helst har over to på tomgang. Pv-en "min" har 3, men den er "ny innvendig".
jeg ville nok ha sjekket under toppdekslet med motoren i gang?
Det kan være både ventiler som henger og slitte vippearmer?
Jeg kan ikke tenke meg at lagrene er utslitt? Da lyden på filmen var hard men ikke dyp nok...
Men virkeligheten er kanskje annerledes? hva klarer kameraet mikrofon å oppfatte?