Å hive ut en motor....

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg 445 » Fre 15 Feb 2019 08:51

Noe nytt om oppstart?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5699
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Rodtwitt444 » Søn 24 Feb 2019 14:48

445 skrev:Noe nytt om oppstart?


Ja! I går! Startet uten vidreverdigheter, men så har den også alltid vært lettstartet. Lot den gå på tomgang til den nådde driftstemperatur. Var litt spent på hvor pent den ville gå med tanke på at bensinen er 6-7 år gammel, men så ikke ut til å være noe problem. Nå er det oljeskift og ny stramming av topp! :)
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Brukerens avatar
Rodtwitt444
 
Innlegg: 102
Registrert: Man 29 Aug 2011 08:17
Bosted: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Reodor57 » Søn 24 Feb 2019 15:01

Gratulerer med oppstart. Husk å justere ventiler etter stramming av topp. Gammel bensin kan være skummel, men dersom ventilene ikke henger når du skal justere dem så bør det ikke være noe problem. Vent til april med å fylle på ny da vinterbensinen vil gi trøbbel når det blir varmere i været.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2725
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg 445 » Søn 24 Feb 2019 15:06

Reodor57 skrev:Vent til april med å fylle på ny da vinterbensinen vil gi trøbbel når det blir varmere i været.

Gratulerer herfra også!
Enig med Reodor. Dette opplevde jeg i fjor. Fylte tidlig. Første tur i varmt vær så kokte bensinen i flottørkammeret.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5699
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Rodtwitt444 » Man 08 Apr 2019 19:44

Clutchen tar ikke! Har justert tenning med stroboskop, og skulle ut på første kjøretur. Får ikke satt den i gir, skraping av tannhjul som om man prøver å gire uten clutch. Står clutch-armen utenfor sporet sitt eller er det en enklere løsning?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Brukerens avatar
Rodtwitt444
 
Innlegg: 102
Registrert: Man 29 Aug 2011 08:17
Bosted: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg 445 » Tir 09 Apr 2019 07:34

Betyr det at clutchen ikke løser ut?
Altså at hvis du setter bilen i gir (FØR) du starter motoren, holder clutchen inne og så starter, så hopper bilen fram (eller tilbake hvis den står i revers)?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5699
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Rodtwitt444 » Tir 09 Apr 2019 10:52

445 skrev:Altså at hvis du setter bilen i gir (FØR) du starter motoren, holder clutchen inne og så starter, så hopper bilen fram (eller tilbake hvis den står i revers)?


Ja. Med bilen i gir flytter den seg, uavhengig av om jeg bruker clutchpedalen eller ikke. :(
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Brukerens avatar
Rodtwitt444
 
Innlegg: 102
Registrert: Man 29 Aug 2011 08:17
Bosted: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Reodor57 » Tir 09 Apr 2019 11:11

Har du sjekket overføringene? Du skal bare ha en ca 2-3mm klaring mellom bolt/strammemutter og arm når armen har dratt lageret inn mot clutchdisken. Har du satt inn en ny lamellplate mens den gamle var slitt vil det bli en helt annen stramming.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2725
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Rodtwitt444 » Tir 09 Apr 2019 12:21

Reodor57 skrev:Du skal bare ha en ca 2-3mm klaring mellom bolt/strammemutter og arm når armen har dratt lageret inn mot clutchdisken.


clutch.png
clutch.png (69.53 KiB) Vist 80 ganger

Altså; max 2-3 mm "slark" mellom 4 og 5 her, når clutchpedalen ikke er tråkket ned?


Såvidt jeg husker er det ganske tight her, og jeg kan ikke huske at det ble nevnt noe om byttede cluthclameller fra Ski Motorservice. Skal uansett sjekke når jeg kommer hjem.
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Brukerens avatar
Rodtwitt444
 
Innlegg: 102
Registrert: Man 29 Aug 2011 08:17
Bosted: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Reodor57 » Tir 09 Apr 2019 13:18

Ja, men armen(4) skal da være dratt så langt tilbake som du kan for hånd før du justerer.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2725
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg esk1ld » Tir 09 Apr 2019 19:31

Sjekk også at ikke foringen (nr. 3 på illustrasjonen din over) er defekt. Denne skapte tilsvarende problemer/symptomer for meg på den 544’n jeg hadde tidligere. Skjedde over natten at clutch ikke ville ta, ved bytte av denne foringen var alt i skjønneste orden igjen :)
esk1ld
 
Innlegg: 329
Registrert: Søn 31 Jan 2016 02:05
Bosted: Kristiansund

Forrige

Gå til Motor og tuning

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron