Bunnpanne pakning B18

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning

Bunnpanne pakning B18

Innlegg Hovland » Søn 03 Mar 2019 10:13

Hei.

Lurer litt på hva som er letteste måten å få byttet bunnpannepakning.
Må man ut med motoren? Eller klarer man å lirke den ut?
1964 PV 544 E Favoritt/Ch.Nr: 406868
Brukerens avatar
Hovland
 
Innlegg: 39
Registrert: Tor 17 Mai 2018 21:34
Bosted: Sør Odal, Hedmark

Re: Bunnpanne pakning B18

Innlegg 445 » Søn 03 Mar 2019 10:22

Man klarer å lirke den ut.
Troligvis må/bør du løfte litt i motoren (5cm), så hvis du kan rigge til en talje i taket vil dette være til stor hjelp.
Regner med at du har oljedrypp. Er du HELT sikker på at det kommer fra bunnpannen?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5687
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: Bunnpanne pakning B18

Innlegg Hovland » Søn 03 Mar 2019 11:16

Nei, er ikke det.
hadde lekk i oljetrykkføleren først så det ble en del bedre etter jeg byttet den, men ser at den har en del svetting/drypping rundt bunnpannepakningen.
Men om det er der eller om det kommer fra noe annet sted vet jeg ikke.
1964 PV 544 E Favoritt/Ch.Nr: 406868
Brukerens avatar
Hovland
 
Innlegg: 39
Registrert: Tor 17 Mai 2018 21:34
Bosted: Sør Odal, Hedmark

Re: Bunnpanne pakning B18

Innlegg 445 » Søn 03 Mar 2019 11:20

En skikkelig motorvask/avtørking med whitespirit-fille vil antagelig gi deg mer informasjon.
Hvis du bestemmer deg for å ta av bunnpanna, så må du huske å slå den flat igjen der alle skruene har gjort den ujevn i anleggsflaten mot motoren.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5687
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: Bunnpanne pakning B18

Innlegg Hovland » Søn 03 Mar 2019 11:23

Aha, takk for tips.
Noe annet sted det bruker å bli lekkasje?
1964 PV 544 E Favoritt/Ch.Nr: 406868
Brukerens avatar
Hovland
 
Innlegg: 39
Registrert: Tor 17 Mai 2018 21:34
Bosted: Sør Odal, Hedmark

Re: Bunnpanne pakning B18

Innlegg 445 » Søn 03 Mar 2019 11:28

Hovland skrev:Noe annet sted det bruker å bli lekkasje?


Toppdekselpakningen, altså den som skal holde oljen på plass på innsiden av lokket (dekselet) på toppen av motoren.
Innfestingen av bensinpumpen.
Mest trolig, kanskje, er kamdrevdekselet fram. Her finnes modifiserte utgaver med simmering i stedet for filtring.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5687
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: Bunnpanne pakning B18

Innlegg Hovland » Søn 03 Mar 2019 11:32

Toppdesksjelpakningen er byttet og pakningen ved bensinpumpen ble byttet i høst, hvordan er det å komme til kamdrevdekselet?
1964 PV 544 E Favoritt/Ch.Nr: 406868
Brukerens avatar
Hovland
 
Innlegg: 39
Registrert: Tor 17 Mai 2018 21:34
Bosted: Sør Odal, Hedmark

Re: Bunnpanne pakning B18

Innlegg Reodor57 » Man 04 Mar 2019 10:33

Dersom det ikke lekker rundt tettingen ved nedre reimhjul så ville jeg latt det være. Kan være litt tricky å få riktig på plass igjen når en skal ha på et nytt modifisert ett. Det må sentreres rundt aksel før en skrur det til, og normalt så vil bunnpannepakningen ryke samtidig som en tar det av. Når en tar dette dekselet bør motoren være ute av bilen, og en bør da ta bakre simmering samtidig. Der er det også bare en filtring standard. Kjøper en pakningssett for bunnen av motoren følger begge simmeringene med, og en kan da få maskinert fremre og bakre tetting til å passe. Jeg har selv maskinert et par registerdeksler med en metalloverfres jeg har med bra resultat så det lar seg gjøre.
For å få av bunnpannen kan en løsne motorfestene og jekke opp motoren til clutchhuset tar i torpedotunellen. Deretter legger en noe i mellom for å holde den der. Jeg har bukt et par store piper fra vektøysettet og lagt i mellom motorfestegummien og traversen. Da er det høyde nok til å få ut bunnpannen. Bruk gjerne pakningslim på pakningen og som 445 sier rett ut hullene i bunnpannen så de blir flate. E

NB! De fremre og bakre skruene på bunnpannen som tetter mot aluminium, skal ha kobberskiver. Bruk gjerne også gjengetetting (Ikke låsing) da disse skruene står i direkte tilknytning til oljen som sirkulerer i motoren. Her vil det lekke om dette ikke gjøres! Mulig feilen ligger her?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2699
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Bunnpanne pakning B18

Innlegg Hovland » Man 04 Mar 2019 21:21

aha, takk for tips.
Frister og ta hele motoren ut egentlig for og bytte pakninger på det meste, men er usikker på hvor mye jobb det er å få ut motoren?
1964 PV 544 E Favoritt/Ch.Nr: 406868
Brukerens avatar
Hovland
 
Innlegg: 39
Registrert: Tor 17 Mai 2018 21:34
Bosted: Sør Odal, Hedmark

Re: Bunnpanne pakning B18

Innlegg 445 » Man 04 Mar 2019 21:45

Hvis det ikke er veldig nødvendig, så ikke ta ut motoren nå. Det er mars! Kjøresesongen starter om noen ganske få uker.
Er den kjørbar så bruk den i 2019, og avslutt sesongen i oktober med å ta ut motoren.
Så til det du spurte om; Ingenting er vanskelig for de som kan det de skal gjøre. Har du tatt ut motor før, har løfteåk og riktig verktøy, så fikser du og en medhjelper det på en laaang kveld.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5687
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: Bunnpanne pakning B18

Innlegg Torbo2 » Man 04 Mar 2019 22:13

Kan nevne at det er risiko for klemskader ved å løfte opp motoren mer eller mindre. Så greit å sikre best mulig, slik at ikke ting glipper og motoren plutselig hviler på noen fingre o.a. En kraftig treplanke på tvers øverst med vaierstrekk kan være noe? SEv har jeg hatt vaiere opp i taket. Ikke så mye som skal til.
Torbo2
 
Innlegg: 4594
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: Bunnpanne pakning B18

Innlegg Reodor57 » Tir 05 Mar 2019 10:25

Torbo2 skrev:Kan nevne at det er risiko for klemskader ved å løfte opp motoren mer eller mindre. Så greit å sikre best mulig, slik at ikke ting glipper og motoren plutselig hviler på noen fingre o.a. En kraftig treplanke på tvers øverst med vaierstrekk kan være noe? SEv har jeg hatt vaiere opp i taket. Ikke så mye som skal til.

Skal alltid være så forsiktig du Torbo2 :-). Men står motoren på traversen hvor en har tredd "piper" på bolten på motorfestegummien så flytter ikke disse seg lett. Klemfaren er da minimal om eksisterende. Wire er ikke lett å stramme, så jeg ville brukt en jekkestropp til ekstra sikring da denne er mye lettere å stramme og setter ikke så lett merker om den sklir ved stramming. 2"x4" er fint på tvers om en kommer høyt nok over motoren. (På duetten sitter motoren lavere enn på PVn. 445 har vel en løsning hvor han bygger seg opp fra rammevangene. Da er en fri fra elementene slik at bilen kan heises opp og ned uavhengig av et evt feste i taket.
Da bør den være godt sikret skulle jeg tro :-).
Ellers:
Motoren er ikke vanskelig å ta ut da du har en B18. Denne deles mellom motorblokk og clutchhuset. Bare husk å henge opp girkassen slik at den ikke faller ned. (Jeg har brukt kroken til panseret og en jekkestropp rundt girkassen. Radiatoren må ut, og alt ellers må frakobles. Elefantkran eller talje i taket er et must da den må høyt opp. (Helst uten å ta av panseret da det kan være litt vrient å få riktig på etterpå. Om du tar det av så merk possisjonen. Har du ikke løfteutstyr må fronten av. Skjermene løsnes da fra torpedoveggen, støtfanger med festejern må av og frontboksen løsnes under radiatoren. Er vel en bolt på "rammevangene" som fester innerskjermen også. Deretter løftes fronten av som ett stykke når slangene mellom radiator og motor pluss elektriske tilkoblinger er demontert i innerskjermen. Da er det fint å være to personer. En kommer nå fritt til motoren og kan løfte den rett ut fremover. Husk å sette girkassen i 1.gir når motoren skal tilbake. Mye lettere å entre splinsen på akselen fra girkassen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2699
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum


Gå til Motor og tuning

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron