Bytte spjeldaksling på zenith vn 36

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning

Bytte spjeldaksling på zenith vn 36

Innlegg jonopv544 » Tir 04 Sep 2018 21:32

Hei noen som vet av nån som tar på seg og bytte spjeldaksling og foringer på en zenith vn 36 forgasser i Trøndelag? Eller om det finnes og få kjøpt brosje verktøy?
Mvh Jon Olav.
Volvo pv 544 1963mod
Brukerens avatar
jonopv544
 
Innlegg: 2
Registrert: Tir 10 Apr 2018 18:36
Bosted: Røros

Re: Bytte spjeldaksling på zenith vn 36

Innlegg Reodor57 » Ons 05 Sep 2018 10:55

Hei

Har ikke oversikten i Trøndelag, men 445 og jeg gjør dette på hobbybasis. Verktøy finnes å få kjøpt, men du trenger to størrelser og pressverktøy, samt at brotsjer i den størrelsen med styring ikke er lette å oppdrive. De er derfor dyre og vil koste deg mer enn en overhalt forgasser. Du kan sende forgasseren til oss for å skifte foringer og aksel, eller bytte den i en som er overhalt med nye pakninger, flottørventil og det som trengs av justeringer. Forgasserne er ofte også skjeve i foten slik at de må avrettes der også.
Send en av oss en PM eller E-post så fikser vi det.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2633
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Bytte spjeldaksling på zenith vn 36

Innlegg Reodor57 » Tor 06 Sep 2018 10:35

Da er saken løst :-).
Men, siden vi først er i gang kan det skrives litt om prosessen som gjøres for å skifte aksling og foringer. Foruten å demontere spjeld og aksling må en lage et helt rett hull i underdimensjon i forhold til foringen som skal inn. Her er det presspassning. Hullet må også treffe hullet i motsatt ende hvor kort foring skal inn. (Her fungerer det ikke å bruke bor til hullet da det gir litt etter og lett skjærer seg inn i veggen på hullet. En må bruke brotsj med styring). Det vil si at en lager hullet for den lange foringen først.
Foringen, som må presses inn med spesialdor for ikke å deformeres, vil selv om den passer akslingen før den presses inn ikke passe i etterkant. Her blir det ny brotsjing og siste mulighet til å finjustere rettningen på hullet. (Snakk om hundredeler). Deretter kan en så sette inn ny aksel etter rensing av hullet. Akselen vil kanskje gå noe tregt i begynnelsen men aksel og foring vil slite seg for til. Uansett husk å smøre. Ta notis av hvordan spjeldet sitter på akselen. Det er to groper på det som en slags stopper mot akselen. Speldet har også skråfaset kant. Sjekk også at spjeldet ikke kniper mot selve forgasseren når en setter på overføringer. Når ting er skrudd sammen sjekker en at spjeldet kan lukke helt og blir tilnærmet tett før en skrur til skruene. Vær tålmodig her. Endelokk for foringen mot flottørkammeret er ikke lenger å oppdrive fra produsenten så her blir det ekstra viktig å ha liten klaring mellom foring og aksel.
Da er det bare resten av jobben som gjenstår.. P.S. når en skifter de pakningene som er naglet fast. Husk å vri naglene så de ikke ryker.
Lykke til.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2633
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Bytte spjeldaksling på zenith vn 36

Innlegg jonopv544 » Tor 06 Sep 2018 18:49

Takk for god og nyttig forklaring :) Forgasseren ble sendt med posten i dag.
Volvo pv 544 1963mod
Brukerens avatar
jonopv544
 
Innlegg: 2
Registrert: Tir 10 Apr 2018 18:36
Bosted: Røros


Gå til Motor og tuning

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest