Å hive ut en motor....

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Reodor57 » Søn 13 Aug 2017 07:36

Du kan godt bruke jekkefestene på PV, men etter å ha sett en del deformerte og skadede fester ville jeg nok stolt mer på rammevangen foran og bakakselen. Vi løfter PV på jekkefestene på smøretreffene, men da er det både for kortere tid, og labbene på løftebukker har større anleggsflate enn en støttebukk vil ha. Sikre gjerne med en stropp foran slik at ikke bukken sklir. Når jeg har holdt på sånn har jeg ofte brukt garasjejekken som ekstra sikring.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2391
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Rodtwitt444 » Søn 13 Aug 2017 21:13

Motoren er inne! :D :D :D :D :D

Etter tett på 5 år (!!!) (Jeg måtte sjekke; motoren ble løftet ut 27. septembr 2012) har jeg motor i bilen igjen. Så var det "bare resten" igjen.

Jeg gir meg likevel ikke:
- Hvilken type lak/maling er rett å bruke på sokkelen til luftfilteret? Antar den skal være sort slik filteret er?
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Brukerens avatar
Rodtwitt444
 
Innlegg: 82
Registrert: Man 29 Aug 2011 07:17
Bosted: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Reodor57 » Søn 13 Aug 2017 21:15

Sort er riktig :-). Gratulerer med fremskrittet. 5 år eller 5 timer spiller ingen rolle. Det viktigste er at det går fremover.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2391
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Rodtwitt444 » Søn 03 Sep 2017 14:36

Da er vi i gang igjen! Hvor stort moment skal toppen dras til med?

Og mangler jeg en bolt el.l. her (til venstre i bildet)?[img]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170903/0b9b9d80a7762f72fcd19029a3c1ec0e.jpg[/img]

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Brukerens avatar
Rodtwitt444
 
Innlegg: 82
Registrert: Man 29 Aug 2011 07:17
Bosted: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Rodtwitt444 » Søn 03 Sep 2017 20:38

....og hvordan i [ditt favoritt-bannord her] skal man få skrudd inn de to øverste skruene mellom girkassa og clutchen? Har greid å få skrua på plass, men jeg når knapt skrua med fingerspissene, langt mindre entret den eller skrudd til. Ski Motorservice har tydeligvis greit å skru den ut uten å ta ut girkassa, så det burde jo være mulig? Finnes det umbraco-skruehodeovergang så jeg kan bruke vinkelledd og forlenger?
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Brukerens avatar
Rodtwitt444
 
Innlegg: 82
Registrert: Man 29 Aug 2011 07:17
Bosted: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg G.Larson » Søn 03 Sep 2017 21:24

Rodtwitt444 skrev:Og mangler jeg en bolt el.l. her (til venstre i bildet)?


Tror ikke det. Ser likt ut på min motor.
Ståle B.
Brukerens avatar
G.Larson
 
Innlegg: 388
Registrert: Man 28 Sep 2015 18:38
Bosted: Aure-Nordmøre

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg 445 » Søn 03 Sep 2017 21:53

Det er veldig trangt å komme til med de to øverste skruene, men det går. Sjekk først om du har en luke i kardangtunellen. Hvis ikke kan du gå inn via hullet der girpaken går ned. Uansett så har du nytte av en 3/8-forlenger og 10mm unbrakopipe.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5434
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Reodor57 » Man 04 Sep 2017 14:39

En annen måte er å løsne de fire skruene som holder traversen på girkassa og senke den ned slik at en kommer bedre til. Pass på koblingene bak på motoren (Oljetrykk og tempføler)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2391
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Rodtwitt444 » Tor 21 Sep 2017 09:35

Reodor57 skrev:Bare en ting til her. Håper du har momenttrekker. Om du ikke har kan du like gjerne kjøpe en først som sist. Når du bruker topplokkboltene ((sitter 5stk under toppdekselet også. Ja, vippearmene må av)) som feste for løfteåket må boltene trekkes til etterpå. Husk å ha på topplokket når du løfter slik at du ikke bøyer boltene. Men motoren er ikke kjørbar selv om det er gjort. Den må først få gå seg varm uten belastning overhodet. Deretter skal den avkjøles før man trekker til topplokket på nytt, og justerer ventiler. Først nå er den kjørbar. Deretter kan en kjøre 100mil før en skifter olje og filter og trekker til toppen igjen og justerer ventiler. Så momenttrekkeren får kjørt seg i starten etter at motoren er på plass.


Hvor stort moment skal jeg bruke? Finner ikke dette noe sted...
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Brukerens avatar
Rodtwitt444
 
Innlegg: 82
Registrert: Man 29 Aug 2011 07:17
Bosted: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Reodor57 » Tor 21 Sep 2017 10:08

Jeg trekker til topplokket med 8kg(kpm). Har du tiltrekkingsrekkefølge? Den er litt spesiell på B16. Vippearmene er rundt 1,5-2kpm tenker jeg, men disse trenger en ikke momenttrekker til.
Topplokk.jpg
Topplokk
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2391
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Forrige

Gå til Motor og tuning

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

cron