Motor kutter.

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning

Motor kutter.

Innlegg PV-Sport » Tor 29 Jun 2017 22:23

Har opplevd 3 ganger nå i sommer, 2 av de var i kveld, at motoren plutselig kutter under kjøring.
Det skjer brått og brutalt, noe som sier meg at det må være tenninga som kutter?
Hvis det var drivstoffrelatert, så ville den vel dø litt sakte ut..?
Så etter et par sekunder kommer den like brått og brutalt tilbake igjen...
Litt ubehagelig å oppleve dette i trafikken... noen som har opplevd dette?
Hva kan det skyldes?

Motoren er en B18D
PV-Sport
 
Innlegg: 250
Registrert: Ons 16 Jul 2008 20:46
Bosted: Mosjøen

Re: Motor kutter.

Innlegg 445 » Fre 30 Jun 2017 07:09

Jeg har ikke opplevd det, men er enig i at tenningen var det første jeg også tenkte på.
Dette må jo være noe som gjelder før tennpluggene, for hadde 1 eller 2 plugger fusket så hadde ikke motor kuttet.

Noen tanker:
Sjekk at oljepeilepinnens bøyle ikke kommer innpå fordeleren. Dette kan gi interessante effekter.
Sjekk at ledningen fra coil til fordeler er skikkelig inntrykket i begge ender. Kanskje ta den ut og rengjøre både ledning og "hull".
Sjekk ledningene som går inn på coilen - at disse sitter godt og har god kontakt - i begge ender.
Deretter kommer vel sjekk av tenningslås.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5462
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: Motor kutter.

Innlegg Reodor57 » Man 03 Jul 2017 09:14

En feilkilde til. Dør alt i bilen? Dvs lys og andre elektriske ting. Da kan det være at du har en batteribryter som ikke er helt frisk. Har du likestrømsdynamo er ikke dette like vanlig da denne genererer strøm også når batteriet er frakoblet. Ellers er det dårlig kontakt på ledninger som ofte er synderen. Evt et brudd i en ledning. Ellers er jo alle punktene til 445 greit å sjekke.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2411
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Motor kutter.

Innlegg PV-Sport » Ons 23 Aug 2017 19:36

Nå på lørdag døde plutselig motoren igjen... midt i ei rundkjøring i byen under lørdagstrafikken selvfølgelig.
Denne gangen startet den ikke igjen etter et par sekunder, slik den har gjort før. Måtte dytte bilen ut av veien for ikke å hindre trafikken.

Den går godt på starteren, så det øvrige elektriske virker friskt. Men ingen gnist på pluggene.
Etter å ha holdt på i veikanten og sjekket fordeler, plugger, pluggledninger osv i ca tre kvarter, så startet den plutselig igjen.
Kjørte rett hjem i garasjen og lukket porten!

Har i kveld rengjort kontaktene på ledningen som går fra coilen til siden på fordeleren der kondensatoren sitter.
Slipet stiftkontakten med smergelpapir og byttet kabelen fra coil til toppen på fordeler.
Målte coilen, og den er på ca 9550 ohm
Nå starter ikke bilen i det hele tatt.
Lukter bensin, og pluggene blir våte, så det er åpenbart tenningen som svikter.
Vet dere hva symptomene er hvis kondensatoren på fordeleren ryker?
PV-Sport
 
Innlegg: 250
Registrert: Ons 16 Jul 2008 20:46
Bosted: Mosjøen

Re: Motor kutter.

Innlegg Reodor57 » Ons 23 Aug 2017 19:59

Det å slipe stifter med smergelpapir er ikke alltid heldig, men kan være en nødløsning. Avstanden mellom kontaktene skal være 0,45mm når de er maks åpne. Så har vi det kinkige punktet som kan skape mye frustrasjon. Gjennomføringen i fordeleren. Her må ikke skruen komme i kontakt med huset på fordeleren. Det er svært viktig at ledningsføringen fra stiftene og til coilen ikke er i nærheten av gods. Dette kan måles med et ohm meter. Vri motoren til stiftene åpner. Koble den tynne ledningen som går til fordeleren og koble ohmmeteret til mellom enden og karosseriet. Du skal nå ikke få utslag. Mulig du får et lite utslag akkurat når du kobler til, men det er fra kondensatoren. Med stiftene i åpen posisjon skal det som sagt ikke gi utslag. Vri deretter motoren til stiftene lukker. Da skal du få utslag, hvis ikke er det brudd i ledningen. Ps. Tenningen skal være avskrudd når du gjør dette.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2411
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Motor kutter.

Innlegg PV-Sport » Ons 23 Aug 2017 20:42

Takker for tips. Gjorde testen nå, og fikk ikke utslag med åpne stifter. Utslag med lukkede stifter. Dro bare et par ganger med meget finkornet våtslipepapir på stiftene, egentlig ikke smergelpapir. Så det skal ikke ha gjort forskjell på avstanden mellom kontaktene.
PV-Sport
 
Innlegg: 250
Registrert: Ons 16 Jul 2008 20:46
Bosted: Mosjøen

Re: Motor kutter.

Innlegg 445 » Tor 24 Aug 2017 06:27

Har du forsøkt med en annen coil?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5462
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: Motor kutter.

Innlegg Reodor57 » Tor 24 Aug 2017 07:19

Har du standard coil som sitter i torpedoveggen? I så fall skal du etter hva jeg husker ikke måle så stor motstand mellom de to kontaktene for tennledning og den fastskrudde. En ekstra coil kan kobles mellom strømuttaket for lyset for pluss og ledningen til fordeleren på minus. En setter da på parklys for å få startet på vanlig måte med nøkkel, og stopper motoren ved å skru av lyset. Dette bare for å teste. Har du 12 volts anlegg eller 6 volt?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2411
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Motor kutter.

Innlegg PV-Sport » Tor 24 Aug 2017 08:03

Coilen er en orginal en på torpedoveggen med en tykk armert kabel på baksiden som går til tenningslåsen. Motstanden mellom høyspent terminal og lavspent terminal skal vel ligge rundt 10k ohm. Motstanden i lavspentviklingen skal være ca 1,5 ohm, etter det jeg har klart å lese meg til på div nettsider.
Det neste blir å prøve en annen coil. Har liggende en ubrukt Bosch universal-coil. Denne har begge lavspent-terminalene i fronten.
Tenkte å koble + terminalen på denne rett på batteriet. Det burde funke bare for å teste?
PV-Sport
 
Innlegg: 250
Registrert: Ons 16 Jul 2008 20:46
Bosted: Mosjøen

Re: Motor kutter.

Innlegg Reodor57 » Tor 24 Aug 2017 09:26

+ direkte til batteriet funker det, men da stopper den ikke før du drar av + kabelen. Derfor tenkte jeg lyssikringen i sikringsboksen da den ikke kutter strømmen når du vrir tenningsnøkkel i startposisjon.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2411
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Motor kutter.

Innlegg PV-Sport » Tor 24 Aug 2017 18:14

Prøvde den nye coilen i sta, med samme resultat. Ikke antydning til at den tenner heller...
Spørsmål: Når jeg hadde denne tilkoblet batteriet, tok jeg av fordelerlokket og prøvde å åpne stiften. Da kom det en god gnist i åpningen. Er det normalt? Skal ikke kondensatoren forhindre gnist her?

Kan vel også røpe at jeg etterpå tok fram et gammelt fordelerlokk og byttet ut det nesten nye jeg hadde på bilen, og da startet den :shock:
Virker som det er dårlig kontakt på kullstiften. Må trykke den helt inn for å få lyd i multimeteret når jeg tester den....
Merkelig feil, som jeg aldri har hørt om før...?
PV-Sport
 
Innlegg: 250
Registrert: Ons 16 Jul 2008 20:46
Bosted: Mosjøen

Re: Motor kutter.

Innlegg Reodor57 » Tor 24 Aug 2017 18:20

Hei. Den var ny gitt. Men tror du med sikkerhet har funnet feilen. Feil produksjon skjer dessverre. Gnist over stiftene skjer, ikke minst når motoren ikke går.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2411
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Motor kutter.

Innlegg PV-Sport » Tor 24 Aug 2017 18:25

Ok. Takker for alle gode tips og all hjelp. Håper problemet nå er løst og at den siste måneden av sesongen blir problemfri :-)
PV-Sport
 
Innlegg: 250
Registrert: Ons 16 Jul 2008 20:46
Bosted: Mosjøen

Re: Motor kutter.

Innlegg Reodor57 » Tor 24 Aug 2017 18:29

Bare hyggelig om vi kan være heiagjeng :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2411
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum


Gå til Motor og tuning

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

cron