Optimalisere forgasser

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning

Re: Optimalisere forgasser

Innlegg Ansgar445 » Man 09 Sep 2013 13:18

Det blir brukt endel forskjellige navn på de ulike dysene, så jeg går litt i surr... :roll:

Er det sånn at tomgangsmunstykke og luftmunnstykke begge bør økes til 70? Se tegning for navngivning.. :D

zenith vn 34 artikkelnummer.png
zenith vn 34 artikkelnummer.png (56.92 KiB) Vist 277 ganger
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Brukerens avatar
Ansgar445
 
Innlegg: 189
Registrert: Tor 14 Jul 2011 08:53
Bosted: Nøtterøy, Vestfold

Re: Optimalisere forgasser

Innlegg Reodor57 » Man 09 Sep 2013 14:08

Hei

Det har jeg ikke testet ut ennå, men planlegger det i nærmeste fremtid. Grunnen til at jeg byttet var at jeg byttet over alle dysene fra en 36VN, unntagen hoveddysen som jeg da beholdt på opprinnelige 97. I og med at du har denne større allerede bør ikke det være noe problem. Tomgangsdysen og tilhørende luftkompensasjonsdyse gir litt mer på toppen av turtallsområdet, men tror ikke økningen er all verden. En må strupe forgasseren temmelig mye når en setter de inn. Det er jo først og fremst det problematiske mellomområdet hvor bilen nykker som jeg forsøker å få vekk. Bilen bruker ikke nevneverdig mye mer bensin heller.
Poenget med å teste ut nå er å finne en standardløsning som er enkel å få deler til, er rimelig, og som fungerer hver gang. B16 motoren går pent og greit med standard dyser også, foruten da i mellomområdet, hvor "luftskruen" har sitt arbeidsområde.
Dersom motoren ikke går pent, så sjekk ventilklaringer. Deretter ta en kompresjonstest. Er dette i orden, så er det neste tenningen. Om du har 123 tenning, så vær sikker på at den står på riktig tenning på "bryteren" under umbrakoskruen på huset. Skal stå på B16 normal (Tror det er punkt 5) og ikke på "performance" som drar opp tenningen for fort. Husk at en normalt må flytte tilkoblingstappen nedest på fordeleren 180 grader på 123 fordeleren om ikke drivtappen nede i motoren er satt inn feil (Oljepumpeakselen). Still tenningen på 5 grader som utgangspunkt. Som regel må den en tanke opp (2-3 grader).
Tilbake til forgasseren. Det skal med andre ord ikke være nødvendig å bytte disse dysene som du viser til her for å få bilen til å gå pent.
1957 PV 444LS, Duett 44506-1957 (produsert i oktober 1958) og 1978 Fiat Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/h og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 1226
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Forrige

Gå til Motor og tuning

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron